30 tipů jak úplně (ne)zkazit pracovní inzerát

ženy, práce, pc

Ať už jste pracovní inzerát sami někdy psali, nebo jste jako kandidát na pracovní inzeráty narazili, určitě jste si všimli u některých inzerátů, nápadných rozdílů. Jedny jsou výstižné, úderné a řeknou vám přesně to, co chcete vědět. Jiné jsou nudné, plné chyb a klišé. Tento článek  jsem sepsal, abyste mohli napsat inzerát, který patří do té první skupiny. Tady je 30 tipů, co při psaní inzerátu dělat, a čemu se raději úplně vyhnout. 

       Titulek, aneb nadpis, který zaujme a řekne to co má

  • Titulek musí říct jasně a stručně název pozice. Někdy jej lze obohatit o důležité info (mzda, úvazek) nebo zvláštnost daného místa. (práce v zahraničí) a někdy název atraktivního zaměstnavatele. Pokud publikujete recept na bramboračku, taky se nevyhnete slovu brambory.
    Takhle by to vypadat nemělo
  • Co se občas vidí – řekl bych, že už méně -, když titulek vytváří falešný dojem, neboli klame tělem. Například cool název pro uklízečku. „Manager podlahových ploch“. I když může na první pohled zaujmout, ale asi úplně ne ty správné lidi.
  • Nepokládejte v titulku otázky. Sice u článků to je doporučeno, ale u pracovních inzerátů je při náboru na otázky ještě čas. Otázky v takové formě matou uchazeče a působí spíše, že ani vy nevíte koho a na co vlastně hledáte.
    Napište přesně jakou pozici obsazujete
  • V titulku nestrašte., nebuďte negativní. Pokud to není nutné, nepište to, co je podle vás na pozici to nejnáročnější. Možná to vyselektuje nevhodné kandidáty, ale taky možná i ty, kteří by se na danou pozici hodily.
    Nechte si některé informace až do těla inzerátu

    Náplň práce? Co tam vlastně budu dělat? 

    Ta dala člověku tu správnou náplň… (kultovní scénka na odreagování zde)
  • Jasně, chcete zaujmout, odlišit se, ale znovu platí, že v jednoduchosti je krása. Vypište jen hlavní úkoly. Víc než 10 by bylo už opravdu hodně. Nebuďte příliš konkrétní, ani patetičtí.
  • Ideálně se poraďte s člověkem ve vaší firmě, který na dané nebo podobné pozici dělá. Ptejte se jaké úkoly se dělají denně, jaké jednou za týden, nebo jen příležitostně? S jakými nástroji nebo lidmi se bude zaměstnanec na pozici potkávat?
  • Pište úkoly v pořadí podle jejich důležitosti.
  • Používejte odrážky pro lepší orientaci.
  • Nevymýšlejte nové termíny, pro klasické úkoly. (více o tónu komunikace dole v článku) Chcete přece aby vám kandidát rozuměl? Aby tušil ještě před reakcí na nabídku, případně před pohovorem, co ho na dané pozici čeká?
  • Nevyužívejte tuto část pro svůj marketing (naše skvělé výrobky budete balit do …)
    Ještě tam snad něco chybí?

    O něco o firmě? Ale ano, šéf si to přeje!

    Bývají na začátku, jsou dlouhé a … zbytečné. O čem, že je řeč? O popisu společnosti. Ne, abych to zas tak nepřeháněl. Je jasné, že vědět do jaké firmy se chci přihlásit, co nabízí a čím se zabývá je taky důležité. Ale nebývá to první informace, kterou musím vědět. Navíc je třeba mít inzerát dostatečné dlouhý(krátký), takže pokud někde zkracovat, tak zrovna tady.

  • Nepište celou historii firmy, jména prezidentů a zakladatelů. Neuvádějte data různých výročí a cíle.
  • Napište čím se firma zabývá. Čím se odlišuje od konkurence.
  • Nemusí být na začátku, ale spíše uprostřed nebo na konci.
  • Dejte sem odkaz na své www stránky. Když uchazeč bude chtít, podívá se.

    Co dostanu za svou práci? 

  • Ideálně mzdu. Proto velmi zvýšíte šanci na reakce na váš inzerát, když zveřejníte mzdu. Někdy jsou u inzerátů různě pohyblivé částky. Začínají buď „od“ nebo „až“. Ani jedno řešení není úplně ideální. Lepší je napsat od – do. Někdy je částka dost matoucí, např. když v titulku je 80.000 Kč a pak se uchazeč dozví, že základ je 25.000 a zbytek dle výsledků. Tak to moc solidně nepůsobí. Co, když si ale skutečně běžně člověk na této pozici těch 80.000 vydělá? Pak je lepší napsat konkrétní zkušenost stávajícího zaměstnance a dokázat tak reálnost výdělku.

Benefity?

  • Tady buďte kreativní i praktičtí. Popište benefit ne pomocí HR hantýrky, ale dejte věcem pravá jména.
  • Dlouhé seznamy různých karet, poukazů, atp. někdy mohou působit, že v praxi ty věci nevyužiju. Nebo někdo použil CTRL+C a CTRL+V.
  • Ukažte benefit na příkladu. Můžete spíše než napsat stroze – firemní akce, říct: každé tři měsíce jdeme klubu a platíme všem zaměstnancům jídlo a pití. Zároveň nezveličujte obyčejné benefity. („až“ 5 týdnů dovolené, nebo „chytrý“ mobilní telefon)
  • Vyčíslujte hodnotu benefitu v penězích, pokud to jde.
Tady je hezký příklad

      Požadujeme:

  • Vyvarujte se klišé. Tak jako existuje bannerová slepota, (pěkný článek z pohledu UX, tady) tak i existuje slepota na notorické fráze v pracovních inzerátech. Místo, vhodný uchazeč musí být spolehlivý, napište proč a kdy spolehlivost potřebuje, ale buďte struční a použijte to jen, když je to zásadní pro danou pozici.
  • Nepoužívejte cizí nebo odborná slova, pokud to není vyloženě záměr a uchazeč, který by se neorientoval nemůže pozici vykonávat.
  • Je to nutné nebo se to hodí? Měl by to umět? Nebo se bez té dovednosti neobejde? Rozlišujte mezi nutnými schopnostmi a mezi dovednostmi, které se dají naučit později.
  • Buďte pozitivní. Nevyjadřujte se negativně a s frustrací.  Možná uchazeče, kteří nyní nesplňují požadavky budete potřebovat jindy. (bez znalosti AJ se u nás prostě neobejdete)

      Tone of voice

  • Používejte předem daný a zavedený tón komunikace. Tón komunikace nevymýšlíte při psaní inzerátu, ale je zahrnutý v marketingové strategii. Ve firemní kultuře. Vychází z dlouhodobých zkušeností stávajících zaměstnanců.
  • Být COOL nemusí být COOL. Pokud necílíte na konkrétní cílovou skupinu a u vás ve firmě, to ve skutečnosti tak nechodí, tak se nesnažte působit cool. Například tím, že byste v inzerátu tykali. Nejhorší pak je kombinace obojího.
  • Není černá nebo bílá. Dejte do textu i menší odstíny, které vystihují přátelskou, ale seriózní atmosféru. Přizpůsobte inzerát konkrétní pozici. Jinak, může znít nabídka pro kreativce, a jinak pro účetního.
  • Pozor na genderovou (ne)vyváženost. Poslední dobou je to docela komplikace a hyzdí to navíc text. Rád bych věřil ve zdravý rozum čtenářů, že se neurazí, když nebudou všechna slova přechýlená.
    Jinak hezký/á ???

     Pár tipů na závěr

  • Stává se, že člověk, který má zájem o nabízenou práci, tak aby kontakt pohledal. Nezapomeňte na tuto důležitou věc. Napište na závěr inzerátu kontaktní údaje a možnosti spojení.
  • Místo výkonu práce. I tohle někdy v inzerátech chybí. A to je docela důležitá informace.
  • CTA – akční tlačítko. Na některých portálech je to dané, jinde, například na svém webu umístěte výzvu k akci s možností odpovědět. (např. tady u firmy Prusa, jinak progresivní společnost, chybí CTA i kontakt) Nebojte se uchazeče vybídnout k tomu, co má udělat. Například takto:

Líbil se vám můj článek, ale jde vám z toho hlava kolem? Nevadí. Obraťte se na mně a rád vám napíšu inzerát, kvůli kterému budete uchazeče muset odhánět. Napište mi

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *